Hilal Saral: ‘Fatmagül’ü kadın ruhu üzerinden anlattık’

 Hilal Saral: ‘Fatmagül’ü kadın ruhu üzerinden anlattık’

“Fatmagül’ün Suçu Ne?” dizisinin yönetmeni Hilal Saral, “Güçlü Kadın” dosyası kapsamında Ezgi Özcan’ın sorularını yanıtladı.

Sizce güçlü kadın kimdir?

Dünyada üç kadından biri yaşamı boyunca bir kez de olsa cinsel istismara ya da şiddete uğruyor. Ne zaman bunları utanmadan, açık bir şekilde ifade edebilirsek o zaman değişim başlar. 1997 yılında Nobel Barış Ödülü’nü kazanan Jody Williams, “Tarihi kibar kadınlar değil, güçlü kadınlar yazar,” diyor.

Güçlü kadın, kendisine değer veren, kendisiyle barışık, zarifçe karşı çıkmasını bilen, hayatı boyunca öğrenmeye devam eden, sorunlarla yüzleşmesini bilen ve en önemlisi hayatlarında köklü değişiklik yapmaktan korkmayan kadınlardır. Onlar yeniden başlamaktan hiçbir zaman korkmazlar, güçlü kadın zor şartlar altında olduğu yere gelmiştir. Kendilerine özgü dirençleri vardır. En kuvvetli yanları da hisleridir. Örnek verirsek, Frida güçlü bir kadındır, hayatı da eserlerine benzer. Tıpkı resimleri gibi, neşesi ve acısıyla… Camilla Claudel yine hikâyesiyle beni çok etkileyen güçlü bir kadındır. Fransız heykeltıraşın trajik hikâyesi, aşkı için yaptıkları oldukça etkileyicidir. Yine Kurtuluş Savaşı’nın önemli sembollerinden Nene Hatun cesur bir Türk kadınıdır.

Başına gelenler yüzünden mücadeleye başladığı noktada, Fatmagül’ün de değişimi başlamıştır. Fatmagül güçlü kadın karakterlere son derece iyi bir örnektir.

Kadın karakterleri yorumlarken, görsel dilde neye dikkat ediyorsunuz?

Kadın karakterleri yorumlarken görsel dilde en çok dikkat ettiğim şey gerçeklik duygusu ve estetik kaygı. Estetik olmalı ama asla gerçeklik duygusunu ıskalamamalı. Fatmagül’ü görsel dilde tasarlarken telefonunu koyacağı küçücük kılıfa kadar her şey düşünüldü. Özel ve el emeği olmasına dikkat edildi. Fatmagül’ün bir sandığı vardı. Elbiseleri özel dikildi. Sandığın içindekiler çok özenli ve el emeği seçildi.

Görsel dil mutlaka karaktere hizmet etmeli. Yine diğer karakterlerde de gerçekliklerine uygun görsel dil yaratıldı. Aşk-ı Memnu’daki Bihter için tasarlanan görsel dil karaktere son derece hizmet ettiği gibi, Fatmagül’de de bunu görebiliyoruz. İki karakteri de aynı oyuncu, Beren Saat, son derece farklı ve doğru yorumladı. Görsel dil, karaktere hizmet ederken tabii ki uzmanlık alanlarında başarılı ekiplerle çalışmak da bu işin olmazsa olmazı.

Karakter yaratımıyla ilgili kadın oyuncularla nasıl bir iletişim kuruyorsunuz? Rollerini ortaya çıkarırken nasıl bir süreç gelişiyor?

Önce senaryoyu okur, hayal ederim. Karakterler gözümde canlanır. Hareket etmeye, konuşmaya başlarlar. Ben de onları hissetmeye başlarım. Benim en büyük sermayem hislerimdir. Senaryoyu iyice sindiririm. Senaryonun benden ve oyuncudan beklentisini anlamaya çalışırım. Karakter nasıl hareket edecek? Nasıl konuşacak? Motivasyonu ne? Nerede çuvallıyor? Başarılı olduğu şeyler ne? Nasıl yürür? Nasıl konuşur? Ve daha birçok soru sorarım. Zaten senaryo ve alt metnini çözdüğümüzde devamı gelmeye başlar. Eksiklerim neler? Nerelerde kendimi tamamlamalıyım? Oyuncudan nasıl sorular gelebilir? Bunları düşünürüm.

Senaryoya ve karakterlere, dersimi çalışır gibi bir güzel çalışıp ne istediğimi bilerek oyuncularla iletişim kurarım. Benim hislerimle oyuncunun hisleri örtüştüğünde doğru yoldayız demektir. Çok keyifli bir süreçtir. Uzun soluklu işlerde karakter dönüşümleri olur. Bu dönüşümleri de yine kuvvetli hissetmek gerekir. Yani herkesin dersini iyi çalışması gerekir özenli bir iş için.

“Fatmagül, Yılmadığı İçin Güçlü Bir Kadın”

Fatmagül karakterinin ortaya çıkma sürecinden kısaca bahsedebilir misiniz?

Senaryoyu aldıktan sonra Fatmagül’ün başına gelen ve hayatını karartan o olaydan sonraki travma ve post-travma sürecini çok düşündüm ve buna yoğunlaştım. Biz (senaristler ve yönetmen) sosyal bir yarayı kadın bedeni üstünden değil, “kadın ruhu” üstünden özenle anlatmaya çalıştık. Sanırım bu da insanlara geçti. Üstünden 5 yıl geçmesine rağmen hâlâ birçok ülkede izlenmesinin kuvvetli sebeplerinden biri bu olsa gerek. Evet, zorunlu bırakıldığı bir evlilik yaptı Fatmagül ama Kerim’e güvenmeye başlama süreci çok uzundu, kolay olmadı. Kerim de Fatmagül’le zorunlu bir evlilik yaptı ama bu uzun süreçte o da Fatmagül’ün güçlü ve sağlam duruşundan etkilendi. Onu sevdi. Bir sürü hesaplaşma ve çatışma yaşandı.

Sizce Fatmagül neden güçlü?

Başına gelenlerin örtbas edilmesine izin vermeden, mücadelesini sonuna kadar, suçlular cezasını çekene kadar sürdürdüğü için, yılmadığı için güçlü bir karakter Fatmagül.

Şimdiye kadarki yerli dizilerde favori kadın karakteriniz hangisi oldu?

Benim favori karakterim Fatmagül’dür. İyi ki hikâyesi ve o şahane senaryo bana gelmiş ve benim karakter rafımda en güzel, en değerli yerini almış. İyi ki böyle bir hikâyenin yönetmeni olmuşum.

Ezgi Özcan

5 Ekim 1987'de Adana'da doğdu. İstanbul Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı bölümünden mezun oldu. Deniz Yıldızı'yla başladığı senaristlik kariyerini Derin Sular ve Aşkın Bedeli adlı günlük dizilerde devam ettirdi. Son dönemde ise Kiralık Aşk, Tatlı İntikam ve Seviyor Sevmiyor isimli haftalık dizilerde profesyonel yazım hayatını sürdürdü. Episode Dergi'de editörlük ve yazarlık yapmakta.

Related post

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir