Unutulmaz Beş Yerli Dizi Müziği

 Unutulmaz Beş Yerli Dizi Müziği

[highlight]Türk televizyonları şimdiye dek pek çok kötü, uyduruk dizi gördü. Ancak genel kanının aksine Türk televizyonları bunlardan ibaret olmadı hiçbir zaman. Bir o kadar da kaliteli yapımlar izledik. Bunların kimi öyküsü ve senaryosuyla, kimi oyunculuklarıyla öne çıktı. Bazısı ise baştan sona, dört dörtlük yapımlardı. Ancak şu hiç şaşmaz: İyi bir dizinin muhakkak iyi müzikleri olur![/highlight]

Türk dizi tarihi birçok kaliteli dizi müziği gördü. Bu kısa listede en dikkat çeken, unutulmaz Türk dizi müziklerinden beş tanesini derledim. Sayalım: Ezel, Muhteşem Yüzyıl, Çalıkuşu, Elveda Rumeli ve Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi… Aynı tarz müziklere yer vermek istemediğim için kimi diziler kaynadı tabii; Deli Yürek, mesela!

İyi okumalar, iyi dinlemeler!

Ezel (2009-2011)

Senaryosu Pınar Bulut ile Kerem Deren’e ait Uluç Bayraktar’ın yönettiği Ezel, kuşkusuz Türk televizyonlarının gördüğü en heyecan verici ve etkileyici yapımlardandı. Alexandre Dumas’nın meşhur Monte Kristo Kontu romanından mülhem senaryosu, dünya televizyonlarında bile eşine nadir rastlanır twistleriyle soluksuz izlenen iki sezon sunmuştu seyirciye. Her biri derinlikli işlenen karakterleri canlandıranlar arasında Tuncel Kurtiz, Haluk Bilginer ve İpek Bilgin gibi usta oyuncuların yanı sıra Barış Falay, Yiğit Özşener, Sarp Akkaya, Rıza Kocaoğlu gibi müthiş yetenekli oyuncular vardı. Başroldeki Kenan İmirzalıoğlu ise her bölümde kendini daha da geliştiriyor, başarılı bir oyunculuk sergiliyordu. Cansu Dere, dizinin femme-fatale’i Eyşan rolüne cuk oturmuştu. Diğer oyuncuların da bu saydığımız isimlerden aşağı kalır yanı yoktu ve Ezel, böylece, öyküsünden oyunculuklarına dört dörtlük bir dizi olarak efsaneleşiyordu. Elbette, dizinin Toygar Işıklı imzalı müzikleri de Ezel efsanesinin önemli bir parçasıydı. Özellikle jenerik müziği ve Galatasaray tribünlerinin tezahüratına bile ilham kaynağı olmuş Eyşan Unutamıyorum parçası, bugün hâlâ Türk seyircisinin hatırında.

Muhteşem Yüzyıl (2011-2014) 

Muhteşem Yüzyıl‘ın ünü sınırları aştı; Ortadoğu’dan Balkan coğrafyasına, Avrupa’nın içlerinden Güney Amerika’ya kadar vardı. Senaryosunu Meral Okay’ın kaleme aldığı ve Halit Ergenç, Okan Yalabık, Nur Fettahoğlu, Meryem Uzerli, Filiz Ahmet gibi oyuncuların öne çıktığı Muhteşem Yüzyıl, yayınlandığı dönemde büyük tartışmalar yaratmış, tarih programlarına konu olmuştu. Ancak kim ne derse desin, gerek oyunculukları gerek (bazen bitmekbilmez âşık bakışmalarını kenara bırakırsak) senaryosu gerek prodüksiyon kalitesiyle Türk televizyonlarının gördüğü en önemli tarihi kurgulardandı Muhteşem Yüzyıl. Onu unutulmaz kılan unsurlardan biri de pek tabii müzikleriydi. Dizinin Fahir Atakoğlu, Soner Akalın ve Ayketin Ataş imzalı müzikleri geleneksel müzikleri modernize ediyordu. Bazen özgün besteler olan bu parçalar, bazense bir Osmanlı askeri marşının ya da Zahid Bizi Tan Eyleme gibi bir Bektaşi nefesinin günümüze uyarlanmış hali oluyordu. Jenerik müziğinden itibaren hemen her müziği hafızalara kazınan Muhteşem Yüzyıl‘ın mehteran uyarlaması Savaş müziği ise insanı sahiden savaş meydanına taşıyordu.

Çalıkuşu (1986) 

Reşat Nuri Güntekin’in aynı adlı eserinden uyarlanan Çalıkuşu, sadece yedi bölüm sürmesine rağmen romandan uyarlama Türk dizilerinin en akılda kalıcı örneklerinden biriydi. 1986’da TRT’de yayınlanan dizide Sadri Alışık’tan Eşref Kolçak’a birçok usta oyuncu da rol almıştı. Çalıkuşu, yayınlandığı Rusya’da ve Türki cumhuriyetlerde de büyük ilgi toplamıştı. Dizinin bunca ilgi görmesinin tek sebebiyse öyküsü ve oyunculukları değildi. Dizinin usta besteci ve orkestra şefi Esin Engin imzalı müzikleri ıslıklara ve mırıldanmalara pelesenk olmuş ve klasikleşmişti.

Elveda Rumeli (2007-2009)

Serdar Akar’ın yönettiği Elveda Rumeli, Osmanlı’nın Balkanları yitirdiği dönemlere hafif mizahi bir bakış atan, pek keyifli bir dramaydı. Sütçü Ramiz, Ispanak Namık, Alex, Zarife gibi özgün ve sıcak karakterleriyle kendini kısa sürede sevdirmişti. Yer yer hüzünlendiren yer yer gülümseten öyküsüne eşlik eden müzikleri de bir o kadar sevilmişti. Öyle ki, sonradan Kalan Müzik tarafından CD olarak da yayınlandı. Rumeli türkülerinin, şarkılarının yorumlarından oluşan bir repertuvarı vardı. Kemal Sahir Gürel, Hüseyin Yıldız ve Erdal Güney imzalı parçalar arasında Jarnana, pek neşeliydi, Mavrova zaten ünlü, bugün Erdal Güney’in konserlerde hâlâ seslendirdiği Bozdoğan ise tüyleri diken diken eden hüzünlü, yurtsever bir parçaydı: “Aysız gecelerde kumrular ağlar içimde / Söz, düşsek de uzakların yoluna / Öleceğiz doğduğumuz topraklarda!”

Behzat Ç. (2010-2013 / 2019)

Emrah Serbes’in romanlarından uyarlanan Behzat Ç.: Bir Ankara Polisiyesi, öyle devasa bütçeli bir yapım olmamasına karşın samimiyeti, dram ve mizahı polisiyeyle iyi harmanlayan senaryosu, enteresan karakterleri ve Erdal Beşikçioğlu, Fatih Artman, Canan Ergüder, Nejat İşler, İnanç Konukçu, Ege Aydan gibi isimlerin iyi oyunculuğuyla kısa sürede Türk televizyonlarının fenomen dizileri arasına girmişti. Ankara’yı görmemişlere bile Ankara’yı sevdiren unutulmaz dizinin Ankaralı rock grubu Pilli Bebek şarkılarıyla uyumu da seyirciyi ayrıca cezbetmişti. Kırmızı, Fotoğraf, Berrak, Olsun gibi Pilli Bebek şarkıları, Behzat Ç.‘nin dram yükünü sırtlayan unsurlardandı.

Onur Bayrakçeken

1994 yılında İstanbul'da doğdu. Boğaziçi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nden mezun oldu. Annesinin başucunda okuduğu kitaplarla okumayı, ilkokul hocasının teşvikiyle yazmayı sevdi. İflah olmaz bir müzik tutkunu. İki şiir kitabı var (devrilmiş fil hüznü, devingen gömüt), bir de "Prekazi: Vurdu, Gol Oldu!" (Mylos Kitap, 2019) nehir söyleşi kitabını hazırladı.

Related post

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir