Başrollerinde Ayça Ayşin Turan ve Furkan Andıç’ın Yer Aldığı ’39 Derecede Aşk’ın Fragmanı Yayınlandı
Ekrana Dönen Diziler ve Müzikleri
Episode’un 20. sayısında Yasemin Şefik, ekrana dönen diziler ve onların unutulmaz müziklerini yazdı. Yasemin Şefik’in bu yazısı şimdi Episode Portal’da.
Dizi müziği sektörünü ilk Aşk-ı Memnu yarattı!
Televizyon tarihinde dizilerin aslında birçok sektöre nasıl da dokunduğunu görebiliriz. Kendi iç parametreleri; senarist, yönetmen, oyuncu, set çalışanları ve yapım ekonomisi bunun en başında yer alıyor. Sinemanın kazanç dönemi, sinema salonlarının günümüze kadar çok da kolay yollardan geçmediği bir anda, televizyon dizileri bir nevi sektörün ekmek kapısını oluşturdu. Ancak dokunduğu bir başka sektör de “müzik” oldu. 70’lerde TRT’de Aşk-ı Memnu ile başlayan bir olgu.
Dönemin muhteşem bestecileri Yalçın Turan ve Timur Selçuk’un, yayınlandığı dönemde de çok konuşulan ve tartışılan dizinin müziklerini yapmasıyla müzik sektörüne başka bir dal daha yeşertti.
Dizi müziklerinin yapımlara kattığı duygu
“Karantina Günlerinde” yeniden televizyonda yayınlanan Perihan Abla, Ferhunde Hanımlar, Yeditepe İstanbul, 7 Numara ve Aşk-ı Memnu hem nostaljik hem de kült yapımlar olmalarının yanı sıra müziklerine baktığımızda aslında dizi müziklerinin ciddi anlamda yapımlara kattığı duyguyu da görebiliyoruz. Kimileri film, dizi gibi yapımlarda müzik kullanılmasını doldurucu bir çalışma olarak görür, iyi işlerde müzik olmaz der… Buna benzer çok yorum duydum ya da okudum. Kendi adıma ise yapımları bir bütünün parçaları olarak değerlendiğimizde aslında müziğin o sahnenin duygusunu yukarı taşıyacağını düşünüyorum. Ve buna asla karşı olmadım. Bir de tabii şu an süre olarak 100 dakikanın üzerinde dizi yazıp çekmek ve araya klip gibi giren müziği buna eş tutmuyorum.
Ferhunde Hanımlara oturmaya gidelim bakalım
Ferhunde Hanımlar, TRT’de ilk yayınlandığı dönem yanılmıyorsam 15-20 dakikalık bir süre içindeydi.
Bir Ankara dizisi. Ferhunde Hanım, üç kızı ve hayatlarında olup bitenlerle naif, sıcak bir senaryoydu. Müziklerini duyar duymaz anlayacağınız biri yaptı; Derya Köroğlu…Yeni Türkü ile zaten birçok diziye melodi yazdılar; piyano ve yan flütle giren bir melodileri var… Kim o girişi duysa şöyle der; “Bana bir masal anlat baba…” ve hemen gözünde Süper Baba canlanır.
Öyle ki llk dizi soundtrack’i olarak bu işin kaset çalışması müzikseverlerle buluşur.
İşte Perihan Abla… Kimin başı sıkışsa koşar Perihan Abla!
O zaman güzel bir mahalleye gitme zamanı geldi; “İşteee Perihan Abla…” dırırıı dın dın dın dın…bilenlere melodi kulağına çoktan çalınmıştır. Perran Kutman fenomeni Perihan Abla ile zirvede!
Dizi müzikleri konusunda aslında ciddi ciddi incelenmesi gereken bir yapım. Jeneriğinde Perihan Abla’nın bütün hikâyesi anlatılır. Her bölüm mahallede geçen, şu anda baktığınızda kamu spotu değerinde konularıyla izleyenleri “iyiliğe” yönlendiren, pelerinsiz bir süper kahraman kendisi. Özel gücü ise “iyilik”… İşte asıl incelenmesi gereken bölüm müziklerini değerli besteci ve orkestra şefi Özkan Turgay’ın gerçekleştirdiği yapımda senaryoda yer alan hikâyeye göre her bölüme özel şarkılar yapılmıştır. Olay örgüsünü bir de şarkılı olarak dinleriz. Bir nevi müzikal hissidir.
Buyrun 7 Numara’ya
Güzel aşklar, arkadaşlıklar ve birbirine bağlı aile yapıları ve uzak şehirlerde okuyan öğrenci hikâyesiyle 7 Numara kült komedi dizilerimizden biridir. Jeneriğini duyar duymaz tebessüm bırakır yüzünüzde… Jenerik müziğini besteci Serdar Kalafatoğlu yapmıştır. Komedinin anlatımını melodilere çok güzel işlemiştir. Hatta Bir Demet Tiyatro’nun da müzikleri ona aittir. Dizinin içeriğinde evde kimi zaman dinlenen şarkılarla fon oluşturulmuş. Kendine özgü bir yapımdır. Düşünün ki dijital platformlarda bir dönem çok kullanılan vine gibi bir uygulamada 5 sn.lik video yayınlama içeriğinde en çok sahneleri paylaşılan dizi 7 Numara olmuştur.
Yeditepe İstanbul…
Benim için özel dizilerden biridir. Senaryosu, kadrosu ve görsel bütünlüğüyle tam olarak “sıcak” kelimesiyle tanımlayacağımız işlerden. Hatta İkinci Bahar ekolünü devam ettirmiştir. Yönetmenliğini sevdiğim Türkan Derya’nın bu konuda payı büyük. Aynı zamanda Meral Okay izlemek heyecan verici. Müzikleriyle de hikâyesini tam duygusuyla anlatır dizi. Derya Köroğlu yine karşımıza çıkar. Karakterlere tezat enstrümanlar yerleştirdiğini de bir röportajında şöyle anlatıyor Köroğlu:
“Yusuf mahallenin romancısı ama aynı zamanda da trajik bir aşkın zedelediği bir karakter. Onun için birçok temada besteler yaptım. Yansıttığı karakterin en çok klarnet tarafından işlenebileceğini düşündüm. Roman yazdığı veya kendini ‘yazar’ gibi hissettiği sahnelerde ‘matrak’ bir tarzı benimsedik. Fakat Olcay’a olan trajik aşkını yansıtmak içinse ney kullanmak daha uygun göründü.”
Dizi müziği sektörünü şekillendiren bir çok yapım oldu. Süper Baba soundtrack’inden sonra İncesaz grubunun İkinci Bahar dizisi için yaptığı müzikler de albümlendi. O dönem konuk oyuncu bazında İkinci Bahar’a kimler kimler katılmamıştı ki…Sezen Aksu ve tayfası gibi…
Bora Ebeoğlu, Cengiz Onural, Murat Aydemir ve Ceyda Pirali’dan oluşan “Aria” etnik ve farklı bilinen dizi müzikleri akışının dışında orijinal dizi müzikleri yapmışlardır. Sıcak Saatler ve Deli Yürek bunlardan birkaçıdır. Ayrıca yine albümlenen Deli Yürek şarkıları o dönemin en çok satanlarında yer alır. Haydaarinnaaa niinaa ninaaay 🙂
Gökhan Kırdar imzalı dizi müzikleri dönemi başlar… Kurtlar Vadisi, Haziran Gecesi, Anlat İstanbul, Yabancı Damat ve bir çok diziye besteler yapar.
2000’li yılların Aşk-Memnu olayı
Ve geldik günümüzün en çok dizi müziği yapan başka bir ismine, Toygar Işıklı’ya… 70’lerden 2000’lere hikâye değişmemiştir ancak müzikler farklı bir form alır. Televizyon tarihinin en çok izlenilen, tekrarı yayınlanan dizisidir Aşk-ı Memnu. Bihter’in öldüğü gün bile anılır 🙂 İşte bu dizide her anın, diyaloğun ve akışın bin bir melodisi vardır. Toygar Işıklı öyle bir kurgu melodi yazar ki her rolün neredeyse kendi müziği vardır. Ciddi anlamda dizinin müziklerinin rolü de büyüktür. Ajda Pekkan ve Toygar Işıklı “Bir Günah Gibi” düeti de dizinin önemlilerindendir. Toygar’ın bugüne kadar yapmış olduğu dizi müzikleri inanılmaz bir listedir. Kuzey Güney, Ezel, Medcezir, Karadayı, Yaprak Dökümü, Kara Para Aşk, Kara Sevda… Var da var!
Dizi müziği sektörü oluştu bu kadar mı? Daha ne işler… Ayrıca yurtdışında birçok ülkede yayınlanan diziler müzisyenlerin, bestecilerin ve vokallerin de tanınmasını sağladı. “Karantina Günlerinde” eski diziler ekranlara dönerken hayat biraz olsun normale dönüyor böylece.