En İyi Kostümlerle En Kötü Karakterler | Oğuz Tabur

 En İyi Kostümlerle En Kötü Karakterler | Oğuz Tabur

Dizi ve filmlerin olmazsa olmazıdır kötü karakterler… Özellikle Türk dram dizilerinde sıkça gördüğümüz ve kimi zaman izleyici tarafından sempati duyulan, kimi zaman da bu sempati duygusunun yerini büyük bir nefret duygusuna bırakmasını sağlayan bu karakterlerin, karakter ve kostüm bütünlüğünü gelin birlikte inceleyelim.

Kimler yok ki bu listede; Kara Melek, Ferhunde, Merve Aksak… Başarılı oyunculuklar, senaryo ve karakter analizini iyi yapan stil danışmanları ile birleştiğinde hafızalardan silinmeyen sahneler yaratılmış oldu.

Kara Melek – Yasemin

1997’de yayına başlayan ve kötü bir karakterin başrolde olduğu türünün ilk örneği bu dizi, yayınlandığı dönemde izleyici ekran başına kilitledi. Yasemin karakterine hayat veren Sanem Çelik’in usta oyunculuğu ve karakteriyle gelişen uyumu, doğru kostüm ve styling ile birleşince yazıyı yazmaya karar verdiğimde aklıma ilk gelen karakter oldu.

90’lı yılların trend ve moda akımını oldukça iyi yansıtan projede Yasemin karakterini siyah deri ceket, bel çantaları, daha koyu ve sade kıyafet seçimleriyle görmemiz mümkün. Günümüz sokak modasına hızlıca dönüş yapan 90’lı yılların retro ve oversized parçaları sayesinde dizi hâlâ izlendiğinde Yasemin Saylan’ın kombinleri büyük bir beğeni topluyor.

İntikam planlarını adım adım gerçekleştiren bu seksi ve karanlık kadını kostümler o kadar iyi yansıtmış durumda ki karakterin günümüzde hâlâ birçok insanın aklında kombinleriyle kalması, kostüm ekibinin bir dizi projesi içindeki konum ve önemini anlamamızı sağlıyor.

Melekler Adası – Zinnur

Tüm Türkiye, Asmalı Konak gibi fenomen bir işte yer alan Nurgül Yeşilçay’ın yeni projesini merakla beklerken basında çıkan haberler, Yeşilçay’ın Hande Ataizi ile partner olduğunu doğrulayınca Türk izleyicisi bu ikilinin nasıl bir işte yer alacağını sabırsızlıkla beklemeye başladı. Daha önceki işlerinde de daha feminen, tehlikeli ve karanlık rollerde izlediğimiz Ataizi ve bu algıların tersine daha masum bir imaj sürdüren Yeşilçay’ın itici çekicilikleri ekrana da yansıdı ve uzun soluklu bir entrika-kaos dizisi izleme fırsatı bulduk.

İntikam, şehvet, entrika, şiddet ve tüm bunların ortasında tek bir kadın; Zinnur… Hande Ataizi’nin hayat verdiği Zinnur karakteri, Gone Girl filmine taş çıkaran hesaplama ve planlarıyla yayınlandığı dönem izleyiciyi şok etmeyi başardı.

Hırs ve güç tutkusunu çoğu zaman dişiliğiyle tatmin eden bu karakter, feminen ve güçlü bir tarzda stilize edilmişti. Vücuda yapışan kıyafetler, sivri aksesuar ve ayakkabılarla tam olarak bir femme fatale örneği olan Zinnur’un abartı ve şaşaalı kombinleri ise elde ettiği gücü sonradan edindiğini simgeliyordu.

Yaprak Dökümü – Ferhunde

Döneminin en çok konuşulan karakterlerinden oldu Ferhunde. Türk TV tarihinin en uzun soluklu işlerinden biri olan Yaprak Dökümü’nün bu kötü gelinine hayat veren isimse Deniz Çakır’dı. Trend ve modadan oldukça uzak ancak senaryo dökümü ve karakter analizi sonucunda en doğru şekilde giydirilen karakterlerden biri olan Ferhunde, dizi içindeki kostüm ve styling ekibinin önceliğinin senaryo olması gerektiğini gösteren en iyi örneklerden biri oldu belki de.

Makyajı, saç rengi ve kesimiyle tam 5 sezon boyunca izleyiciye inandırılmak istenen kadını, bir de Çakır’ın inanılmaz oyunculuk performansı ile izlediğimiz an anladık Ferhunde karakterinin aklımıza kazındığını. Kızıl saçları, kâhkülleri, siyah göz kalemi, seksi ama fazlasıyla basic entarileri ile sıradan ama bulunduğu konumdan memnun olmadığı için hırslarının önüne geçemeyen bir kadının dramını izletip tüm bu sayılan faktörlerin bütünlüğü sayesinde oldukça inandırıcı bir iş çıkardıkları için tüm ekibi ayrı ayrı tebrik etmemiz gerekiyor.

Ufak Tefek Cinayetler – Merve Aksak

Öyle bir işti ki Ufak Tefek Cinayetler, Merve Aksak gibi bir karakteri hayatımıza soktuğu için seyirci tarafından daha da ilgi duydu. Alışılmışın dışında 34-36 bedenden büyük bir karakterin ne giydiği ilgiyle takip edildi. Hatta o kadar ilgi gördü ki tüm tasarımcılar ve markalar Merve Aksak’ın üstünde kendi kıyafetlerini görebilmek için sponsorluk yarışına başladılar. Dizinin stil danışmanı ve kostüm ekibinin başında yer alan kişi ise Mukadder Özal.

Özal’ın doğru ve yerinde stil haritası sayesinde dizinin dört başrol kadın oyuncusu benzer ama bir o kadar da farklı şekilde izleyiciye sunuldu. Birbirinden doğru oranda ustaca ayrıştırılan bu kadınlardan Merve Aksak’ı betimlemek gerekirse Gossip Girl dizisinde izleyip âşık olduğumuz Blair Waldrof karakteri 2018 yılında İstanbul’da yaşayan, 40’larının başında bir kadın olsa ne giyerdi sorusunun cevabı olurdu sanırım.

Özellikle kırmızı rengini doğru sahnelerde adeta nokta atışı olarak kullandıklarında tüm seyirci Merve Aksak’a o kadar inandı ki intikam planlarına adeta ortak oldular. Aslıhan Gürbüz’ün hayat verdiği bu karakter uzunca bir süre daha hafızalarımızdan silinmeyecek gibi duruyor.

Fatmagül’ün Suçu Ne? – Mukaddes

Belki de TV tarihinin en sevilmeyen karakteri oldu Fatmagül’ün yengesi… Beren Saat’in başrolünü üstlendiği ve yayınlandığı dönemde oldukça ses getiren iş, hâlâ dünyanın farklı ülkelerinde yayınlanıyor ve oldukça büyük bir hayran kitlesine sahip.

Kostüm ekibinin bu karakter üzerindeki başarısı, tek bir ürün çeşidiyle karakteri bütünleştirmiş olması olabilir. Hâlâ V yaka veya göğüs dekolteli tişört, gömlekler gördüğümüzde aklımıza tek bir isim geliyor; Fatmagül’ün yengesi…

Esra Dermancıoğlu’nun hayat verdiği Mukaddes karakterinin giydiği bu üst giyimler, en az karakter kadar unutulmaz birer item olarak akıllarda kalmaya devam ediyor.

Öyle Bir Geçer Zaman ki – Caroline

Farah Zeynep Abdullah, Aras Bulut İynemli, Elçin Sangu gibi yıldız isimleri kazandıran dizi, yayınlandığı dönemde reyting rekorları kırdı. Dizinin kötü kadın karakteri Caroline ise Wilma Elles tarafından canlandırıldı. Cefakâr Türk annesine rakip olarak konumlandırılan, Avrupa’dan gelen, modern giyimli bu karakter, şapkaları ve eldivenleriyle 1960’lı yılların Avrupa ve Türk sosyetesinin giyim tarzını oldukça iyi anlatıyor.

Feminen, klas ve güçlü bir stil gördüğümüz karakterde seçilen ve uygulanan kostümler o kadar yerinde ve doğru kullanılmış ki Caroline’de görülen her iyi görünümlü kombin, dizide anne olarak yer alan Cemile karakterine daha fazla sempati duymamıza sebep oluyor. Yapım ekibinin aslında vermek istediği bu duygu, bir karakter oluşumundaki kostüm faktörünün güçlülüğü ile doğru orantılı olduğu gerçeğini bir kez daha aklımıza sokmuş oluyor.

Küçük Sırlar dizisinde Merve Boluğur’un canlandırdığı Ayşegül karakteri,  Zalim İstanbul, Yasak Elma dizilerindeki Şeniz ve Ender karakterleri ve kötü karakter denildiğinde ilk akla gelen isim olan Firdevs Yöreoğlu ve daha bir çok örneğiyle Türk dizileri kötü kadın karakterlere bayılıyor. Doğru kostüm ve stil danışmanlığıyla birer fenomene dönüşen bu karakterlerin örneklerini izlemeye devam edecek gibiyiz.

Bir dizi karakterinin yaratılış sürecinde o karakterin iyi görünmesinden çok, verilmek istenen duygu ve hislerin ön planda tutulması her zaman daha önemlidir. Bu önem sırası doğru bir şekilde uygulandığında inandırıcı ve kuvvetli bir karakter izlemiş oluyoruz. Günümüzde maalesef birçok stil danışmanı öncelikle trend ve modaya uygun lookları karakterler üzerinde uyguladığından dizilerin inandırıcılıkları seyirci üzerinde kırılıyor.

Doğru projede doğru isimleri görmeyi umuyor ve Kara Melek gibi kötü karakterleri izlemeyi iple çektiğimi vurgulamak istiyorum.

*Oğuz Tabur’un bu yazısı Episode derginin 17. sayısında yayımlanmıştır.

Benzer İçerikler